Home Cari

adakah saya hamil - keputusan carian

If you're not happy with the results, please do another search

0 1659

Kesan Onani Semasa Hamil

Punca kelahiran pramatang

SALAM doktor, saya sudah berkahwin dan kini hamil 34 minggu. Saya ingin bertanya, adakah onani ketika hamil boleh menjejaskan kandungan? Ini kerana bila saya bersama dengan suami, pasti saya akan merasa tidak selesa dan sakit di bahagian alat sulit selepas bersama. Saya harap doktor sudi bantu.

Ropa, Johor

Google Tag Search Result:

0 686

Mi Segera Ibu Hamil

Mi cepat masak adalah sejenis makanan “segera” – sangat senang dan mudah untuk disediakan (apa yang anda perlukan hanyalah air panas!). Ianya boleh membantu meredakan perut yang mual, rasaya agak sedap dan harga sangat berpatutan juga. Walau bagaimanapun, sehidangan mi segera bukanlah makanan yang seimbang. Kandungannya hanyalah kanji, garam yang banyak dan monosodium glutamat (MSG). Ada sesetengahnya diperkayakan dengan vitamin A.

Google Tag Search Result:

0 190

Ibu Hamil Makan Durian

Ya, dalam jumlah sederhana. Ini kerana, durian mempunyai kandungan gula dan karbohidrat yang tinggi. Dua ulas durian bersaiz sederhana mengandungi 60 kalori. Durian dianggap sebagai makanan yang mempunyai glisemik tinggi, oleh itu lebih baik jika anda mengehadkan pengambilan durian semasa hamil.

Wanita hamil yang menghidap kencing manis (diabetes gestasi) perlu mengelak daripada memakan durian kerana kandungan gulanya yang tinggi.

Beberapa kajian yang dilakukan menunjukkan manfaat organo-sulfur dan triptofan dalam durian. Bahan-bahan tersebut mempunyai kesan antioksidan. Ia juga mempunyai unsur-unsur anti-mikrobial, anti-bakteria dan anti-fungus yang bermanfaat bagi wanita hamil.

Google Tag Search Result:

0 641

Muntah Semasa Hamil

Jika keadaan anda teruk, anda harus berjumpa doktor dengan segera. Walaupun mabuk hamil adalah perkara biasa dan selalunya tidak membahayakan anda atau bayi, muntah-muntah yang teruk boleh:

  • menjejaskan nutrisi badan anda;
  • menyebabkan dehidrasi;
  • menyebabkan penurunan berat.

Sindrom ini dipanggil hiperemesis gravidarum, yang secara ringkasnya bermaksud “muntah yang berlebihan semasa hamil”.

Hiperemesis berlaku sangat awal, biasanya sebelum minggu kelima. Penting bagi anda mendapatkan bantuan secepat mungkin kerana rawatan segera dapat mengelakkan masalah ini menjadi lebih teruk. Doktor anda boleh menjalankan ujian darah dan air kencing selain membuat imbasan untuk memeriksa kesihatan anda dan menyingkirkan faktor-faktor lain yang menyebabkan anda sakit.

Google Tag Search Result:

0 385

Tekanan Darah Wanita Hamil

Soalan:

Saya seorang ibu muda berusia 19 tahun. Saya mempunyai persoalan yang memerlukan kepastian. Saya kini sedang hamil dan semenjak hamil, tekanan darah saya semakin turun. Tekanan darah normal saya adalah 110/70 dan 110/60, tetapi telah mencecah kepada 90/53 dan kini 90/40. Adakah keadaan ini membahaya atau petanda yang tidak baik? Malahan, berat saya juga menurun sebanyak 3.7 kg. dalam masa tujuh minggu. Saya pernah pitam dan menjadi seram sejuk dengan tiba-tiba. Saya juga selalu hampir pitam apabila ingin berdiri ketika sedang duduk atau baring. Keadaan ini kerap berlaku. Mohon keterangan lanjut daripada yang pakar. Segala maklum balas, saya dahului dengan ucapan setinggi terima kasih. Selamat berpuasa.

Google Tag Search Result:

0 284

Sehingga hari ini, masih ramai pasangan yang mengalami kesukaran untuk memiliki zuriat walaupun teknologi perubatan kini semakin berkembang. Malahan ada juga yang sanggup berhabis puluhan ribu ringgit untuk menangani masalah tersebut tetapi masih gagal. Oleh itu, apa yang harus dilakukan ?

” Baca laporan ini dari mula hingga ke akhir. Kami berharap,  apa yang bakal disampaikan ini akan memberi nafas  baru dalam usaha untuk memiliki cahaya mata. Ingatlah bahawa kita sebagai manusia hanya mampu berusaha, berdoa dan bertawakkal dan segala ketentuan adalah milik Allah S.W.T. “

Sesebuah Keluarga Boleh Dikatakan Tidak Lengkap Tanpa Zuriat! Tetapi Masih Ramai Lagi Pasangan Yang Mengalami Masalah Untuk Memiliki Zuriat…

Anda pening kepala dan semakin risau bagaimana untuk menangani masalah itu kerana:

 # Walaupun tidak menggunakan pil perancang, anda masih susah hamil? Tak ambil pil perancang tapi sukar juga untuk hamil. Dimana pula masalahnya yang membuatkan anda tidak hamil. Jangan risau, sebentar lagi anda akan tahu bagaimana untuk mengatasi masalah ini. Ramai pelanggan kami pernah alami perkara seperti ini.

# Nak ambil rawatan moden, kewangan pula yang menjadi penghalang? Teknologi perubatan kini semakin berkembang, ada beberapa rawatan yang boleh anda lakukan tetapi adakah sumber kewangan anda mencukupi kerana ia mungkin memerlukan kos sehingga RM 8000 dan ke atas malah ada risiko lain-lain lagi. Inilah yang perlu anda tahu kerana anda hanya perlu mengeluarkan kos yang amat-amat murah dengan cara saya . Percayalah!

# Anda berjaya hamil, tetapi sering pula keguguran ? Setelah anda berusaha, anda berjaya hamil. Tetapi masalah keguguran pula yang menjadi masalah, masih belum juga dapat zuriat. Masalah ini mesti berkaitan dengan rahim ataupun anda mengalami maslaah seperti Endometriosis, Cyst ataupun Fibroid. Usah khuatir, saya akan tunjukkan penyelesaiannya.

# Usia lewat 30-an dan 40-an, risaukan menopaus ? Anda sudah kahwin bertahun lamanya hingga usia anda kini hampir kepada menopaus. Anda semakin berserabut nak fikirkan masih mampukah anda hamil dalam usia yang begitu lewat. Semakin lambat anda selesaikannya, peluang untuk anda memiliki zuriat semakin hilang. Lepas ni anda tak perlu lagi pening nak fikir cara selesaikan masalah sukar hamil ini. Ada caranya disini.

Dan macam-macam lagi la masalah berkaitan SUKAR HAMIL. Usah risau, kerana sebentar lagi saya akan bongkarkan bagaimana ramai pasangan kini berjaya mengatasi masalah untuk hamil dan memiliki zuriat…

Nampaknya anda benar-benar YAKIN untuk mengatasi masalah ini.

Ini kerana anda masih lagi membaca laporan saya ini. Kalau anda tidak mustahil anda masih masih berada disini. Sudah pasti saya juga sedia untuk membantu anda bagaimana untuk memiliki zuriat dan menyelesaikan masalah yang anda hadapi.

Jangan Risau, Anda Pasti Boleh Tangani Masalah Sukar Hamil Dan Memiliki Zuriat Kerana….

Ada banyak cara yang boleh anda usahakan untuk mengatasi masalah ini. Jangan memikirkan anda tidak mampu lakukan kerana setiap usaha pasti membuahkan hasil. Ramai pasangan yang akui perkara ini setelah lama berusaha kerana setiap masalah pasti ada penyelesaiannya kerana mereka sudah alaminya. Dan sekarang ini, anda akan diberitahu bagaimana anda :

  •  Boleh Hamil Secara Semulajadi
  •  Boleh Selesaikan Masalah Kurang Subur Yang Dialami
  •  Boleh Merawat Semua Masalah Yang Menyukarkan Anda Untuk Hamil
  • Dan Boleh Memiliki Sebuah Keluarga Yang Bahagia Di Samping Anak-Anak
  •  Hanya Perlu Mengeluarkan Perbelanjaan Yang Amat-Amat Sedikit.

Tetapi, Adakah Anda Tahu Mengapa Anda Sukar Untuk Hamil? Apakah Puncanya…

Anda masih belum mempunyai zuriat kerana anda tidak menjumpai penyelesaian yang terbaik untuk anda usahakan. Selagi anda tidak berusaha untuk selesaikan puncanya, selagi itulah anda akan menghadapi kesukaran untuk hamil dan memiliki zuriat. Tiada perubahan akan berlaku tanpa usaha yang gigih dan berterusan. Anda memang dah tahu kebenarannya, tetapi hanya itulah yang mampu anda lakukan. Tanpa berusaha dan cepat berputus asa!

Kali ini, sudah semestinya kali ini anda boleh selesaikan masalah sukar hamil itu walaupun :

  • Anda Sudah Berumur Lewat 30-an atau 40-an
  • Anda Mengalami FSH Peringkat Tinggi
  • Anda Mengalami PCOS ataupun Endometriosis
  • Anda Mengalami Fibroids
  • Anda Mengalami Cysts
  • Anda Mempunyai Sejarah Keguguran
  • Pasangan Lelaki Mengalami Kekurangan Kuantiti Sperma
  • Tanpa Menggunakan DADAH, IVF ataupun Prosedur IUI
  • Lebih Mudah Dari Apa Yang Anda Fikirkan

Pelbagai masalah yang saya dengari tentang kesukaran untuk hamil. Tetapi itu bukanlah penghalang bagi mereka yang betul-betul inginkan zuriat seperti anda. Pasti ada caranya walau sesusah mana pun.

Tahu Tak, Pasangan Lain Juga Pernah Alami Masalah Ini. Menunggu 10-11 Tahun Pun Ada…

Haaa, anda tahu tak ramai lagi pasangan yang alami masalah seperti anda. Contohnya yang dialami oleh Puan Nur Maisurah bt Mohd Jalal. 10 tahun beliau menunggu untuk menimang cahaya mata yang pertama. Tapi kesabaran dan usaha beliau  berjaya mengubah kehidupannya kini. Mereka merupakan sebuah pasangan yang menetap di Pengkalan Chepa, Kelantan.

Ada usaha yang beliau lakukan tetapi masih tidak membuahkan hasil. Tetapi mereka tidak berputus asa kerana pengorbanan yang mereka lakukan demi kebaikan dan keinginan yang sangat mendalam untuk memiliki zuriat. Masalah yang menjadikan beliau susah untuk hamil ialah senggugut yang teruk. Bertahun-tahun beliau mengalami masalah ini.

YA, majoriti wanita yang mengalami masalah senggugut susah untuk hamil. Ada juga wanita yang alami masalah ini ketika remaja lagi. Walaupun tahu ada senggugut tapi buat “derk” jea, pastu bila dah kahwin dan susah nak dapat anak barulah ambil ubat dan cari rawatan untuk selesaikan masalah tu. Itulah pentingnya ada kesedaran terhadap kesihatan, tak ada ruginya kalau bebas dari sebarang penyakit.

Oleh itu, sebaiknya anda berusahalah untuk merawat dengan segera sekiranya mengalami sebarang penyakit. Tambahan pula penyakit itu boleh membuatkan anda SUKAR UNTUK HAMIL.

Tidakkah Anda Ingin Merasai Kebahagiaan Ketika Hamil? Tahukah Anda Ada Nikmat Yang Amat Istimewa Buat Setiap Wanita Ketika Hamil…

Kehamilan merupakan saat yang paling menarik dan indah dalam kehidupan wanita. Ianya juga antara cabaran yang penuh dengan emosi yang ingin dilalui wanita dalam kehidupan mereka. Bayangkan bagaimana ada satu kehidupan lain yang sedang membesar di dalam diri anda?

Anda sedang membawa satu kehidupan baru ke dunia ini. Anda sedang mencipta satu lagi INSAN, yang mana boleh bercakap, berjalan, dan membuat semua perkara dengan anda. Ianya merupakan sesuatu yang hanya Tuhan mampu lakukan seperti cerita yang pernah kita dengar ketika kecil dahulu.

Seorang ibu cintakan anak-anak mereka dengan adil dan setiap kali hamil adalah amat istimewa kepada seorang wanita walaupun itu untuk kali pertama mahupun yang ketiga. Seorang ibu sentiasa mahukan dan berdoa untuk kehamilan yang sihat dan bayi yang sihat.

Apa Yang Anda Fikirkan Ialah…..
Anda Ingin Hamil! Anda Ingin Hamil! Anda Ingin Hamil!… dan Memiliki Zuriat!

Itulah yang anda katakan di dalam hati ketika ini. Walau apa juga halangan anda tetap juga ingin hamil , seterusnya memiliki zuriat dan menikmati kehidupan dalam sebuah keluarga disamping telatah comel anak-anak anda.

Dan sekarang, apa tindakan yang perlu anda lakukan?!!!
Mengapa anda berada disini?!!!

BETUL!!!! Anda berada disini kerana anda ingin mengetahui bagaimanakah cara penyelesaian masalah untuk hamil dan memiliki zuriat.

Tanpa melengahkan masa lagi, inilah produk yang diperlukan oleh anda untuk MENGATASI masalah tersebut.

KOMBINASI HERBA TERBAIK : Set Permata Hatiku

 

Set Permata Hatiku Set Permata Hatiku

Set Permata Hatiku Set Permata Hatiku

Herba Yang Telah Membantu Ramai Wanita Menjadi IBU

Set Permata Hatiku ini mengandungi 1 botol kapsul Lelaki SP, 1 botol kapsul C-Hat Ceria, 2 botol kapsul L`Hir.

1 Botol Kapsul Lelaki SP ( Untuk Lelaki )

Kapsul Lelaki SP mengandungi 60 biji kapsul KHAS untuk lelaki. Kapsul ini berfungsi untuk:
  •  Menambah Tenaga Untuk Lelaki.
  •   Melancarkan Perjalanan Darah.
  •    Melegakan Lenguh-Lenguh Badan.
  •   Mengekalkan Kesihatan Lelaki.
Ramuan yang disediakan dalam Kapsul Lelaki SP adalah kombinasi khas beberapa herba terpilih dan dikhususkan untuk Lelaki. Antara herba yang disertakan ialah dua jenis Tongkat Ali yang telah diakui terbaik untuk Lelaki. Memberikan tahap kesihatan yang terbaik kepada Lelaki dan keselesaan ketika bersama isteri.

1 Botol Kapsul C-Hat Ceria ( Untuk Wanita )

Kapsul C-Hat Ceria mengandungi 40 biji kapsul KHAS untuk wanita. Kapsul ini berfungsi untuk :
  • Menambah Kesihatan Wanita. Ini Kerana Wanita Lebih Mudah Hamil Apabila Kesihatan Dalam Keadaan Baik.
  • Membersih dan Menyuburkan Rahim. Apabila Keadaan Rahim Bersih Dan Subur, ianya Dapat Menghindari Bakteria Yang Boleh Mengganggu Proses Kehamilan.
  • Menguatkan Rahim untuk Memastikan Kandungan Kukuh. Keadaan Rahim Yang Kuat adalah Penting Supaya Tidak Keguguran.
  • Melegakan Keputihan dan Senggugut. Keupayaan Anda Untuk Hamil Lebih Tinggi Apabila Terhindar Dari 2 Penyakit Ini.
Ramuan yang disediakan dalam Kapsul C-Hat Ceria ini adalah kombinasi khas beberapa herba terpilih dan dikhususkan untuk Wanita. Khasiatnya banyak berfungsi untuk mengatasi masalah yang sering dihadapi oleh mana-mana Wanita seperti keputihan, senggugut, dan pengukukuhan rahim.

2 Botol Kapsul L`Hir ( Untuk Lelaki Dan Wanita )

Kapsul L-Hir mengandungi 60 biji kapsul KHAS untuk lelaki dan wanita. Kapsul ini berfungsi untuk:
  • Merangsang Penghasilan dan Peningkatan Hormone Testosteron Lelaki.
  • Merangsang Hormon Estrogen dan Progesteron Wanita.
  • Menstabilkan Hormon Lelaki Dan Wanita. Hormon Yang Berada Dalam Keadaan Stabil Penting Untuk Menjayakan Proses Persenyawaan Telur ( Ovulasi ).
  • Meningkatkan Kualiti dan Kuantiti Benih Sperma Lelaki. Sperma Yang Berkualiti Akan Memudahkan Proses Persenyawaan Dengan Ovum.
Ramuan yang disediakan dalam Kapsul L-Hir ini adalah kombinasi khas beberapa herba terpilih dan dikhususkan untuk Lelaki dan Wanita. Kapsul ini amat penting untuk pasangan yang menghadapi masalah kesuburan. Herba yang terkandung berfungsi untuk memberikan tahap kesuburan yang tinggi bagi memudahkan proses persenyawaan di antara Ovum dan Sperma.

Dah Nampak Kebaikan Produk Ini Kan. Tapi Kenapa Perlu Pilih Produk Ni?

 Produk Ini Merupakan Ramuan Herba Tradisional Yang Terbukti Berkesan Secara Klinikal Bagi Membantu Tahap Kesuburan dan Pembiakan Lelaki dan Wanita Untuk Jangka Masa Yang Lama. Mudah untuk Hamil Dengan Cepat dan Secara Semulajadi, Mengelakkan Keguguran, dan Mendapatkan Bayi Yang Sihat.

Telah Dibuktikan Berjaya Oleh Ramai Pasangan Diseluruh Malaysia, Yang Juga Mengalami Pelbagai  Masalah Berkaitan Dengan Kesuburan.

Produk Yang Paling Unik Daripada Khasiat Bumi Trading.

 Rahsia Perubatan Herba Akar Kayu Yang Berkualiti
 Cara Penggunaan Yang Begitu Mudah Dan Murah. ( Aturan Guna Disediakan )

Selamat Untuk Digunakan Oleh Sesiapa Sahaja.

Apa Yang Penting, Kandungannya Herba 100 % Dan Mendapat KELULUSAN Daripada Kementerian Kesihatan Malaysia…

Produk Keluaran Khasiat Bumi

Khasiat Bumi Trading Sdn. Bhd. (KT0203364-P ) Khasiat Bumi Trading adalah syarikat pembekal dan pengedar ubat ubatan tradisional telah beroperasi semenjak lima tahun yang lalu. Bermula secara kecil-kecilan dan kini semakin berkembang mengeluarkan produk di bawah jenama Khasiat Bumi. Bekalan bahan mentah (herba) diambil daripada masyarakat orang asli di kawasan Jeli, Hulu Kelantan.

Hutan Hujan Tropikal yang menghijau ternyata menyimpan khazanah herba yang tidak ternilai khasiatnya seperti tongkat ali, ubi jaga, kacip fatimah, mas cotek dan banyak lagi. Gabungan ramuan orang asli yang diwarisi daripada nenek moyang mereka serta formulasi terkini, menjadikan produk Khasiat Bumi unik dan tersendiri.

100 % Herba Tanpa Campuran Rempah Ratus dan Bahan Kimia Yang Lain.

Produk kami bebas daripada dadah dan bahan kimia yang boleh memudaratkan kesihatan dan hanya menggunakan herba 100%. Produk Khasiat Bumi telah mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia dan dikilangkan di kilang bertaraf GMP (amalan pengilangan baik). Ternyata produk Khasiat Bumi telah dapat membantu mereka yang mengalami masalah kesihatan. Sambutan yang diterima amat memuaskan. Sesungguhnya produk kami halal, suci, bersih dan selamat digunakan.

Senarai Produk Dalam Set Permata Hatiku dan No Pendaftaran Kementerian Kesihatan Malaysia.
  • 1 Botol Kapsul Lelaki SP ( Untuk Lelaki ).> ( MAL 07124654 T )
  • 1 Botol Kapsul C-Hat Ceria ( Untuk Wanita ).> ( MAL 08021520 T )
  • 2 Botol Kapsul L`Hir ( Untuk Lelaki Dan Wanita ). > ( MAL 08080420 T )

Untuk Membaca Testimoni, Pembelian (klik sini)

Google Tag Search Result:

0 668

SAYA ingin tahu mengenai kebaikan implan sebagai salah satu alat pencegahan kehamilan.Untuk pengetahuan doktor, saya memang sukar mendisiplinkan diri untuk makan ubat mengikut waktu. Berapakah kos diperlukan untuk menggunakan implan? Adakah sebarang kesan sampingan yang akan dihadapi kelak?

MIZA,

Sungai Petani, Kedah.

ANDA sepatutnya sudah berbincang dengan doktor anda mengenai kaedah yang berkesan dalam mencegah kehamilan.

Selain kaedah implan dan pil, terdapat juga kaedah lain seperti suntikan depo alat dalam rahim yang juga dikategorikan sebagai kaedah sangat berkesan.

Bagi mereka yang sukar mendisiplinkan diri, kaedah seperti implan, suntikan depo atau alat dalam rahim boleh diamalkan.

Setiap satu kaedah pencegah kehamilan mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri dan tidak semua mengalami kesan yang sama.

Sekiranya rakan anda sesuai dengan sesuatu kaedah, tidak semestinya anda juga serasi dengan kaedah terbabit.

Secara ringkasnya, kaedah implan sangat berkesan, menghampiri 100 peratus dalam mencegah kehamilan.

Ia juga dapat membantu dalam rawatan kekurangan darah (anemia) kerana ia lazimnya menyebabkan pendarahan haid menjadi sedikit saja atau tiada langsung.

Ada wanita yang menggemari kesan ini kerana ia memudahkan mereka untuk menjalani ibadah dan hubungan seks.

Namun, bagi sesetengah wanita, mereka mungkin tidak menyukai jika tidak didatangi haid kerana berasakan kurang ‘kewanitaan’, walaupun sebenarnya ia tidak perlu dibimbangkan termasuk kebimbangan kehamilan kerana ia sangat berkesan.

Secara perbandingan, kos mula sewaktu pemasangan implan adalah antara yang termahal (selain kaedah alat dalam rahim berhormon progestin).

Bagaimanapun, jika diambil kira tempoh tiga tahun penggunaannya, ia adalah kos efektif, malah setelah pemasangan, lazimnya tiada temu janji berulang diperlukan melainkan untuk pemeriksaan kesihatan am.

Google Tag Search Result:

1 215

MUNTAH dan cirit-birit adalah perkara biasa di kalangan kanak-kanak, namun amat berbahaya bagi bayi. Bagaimana anda mampu mencegahnya?

Anak anda muntah beberapa kali dalam beberapa jam yang lepas. Episod muntah adalah cara badan kita mengeluarkan toksin daripada perut. Pada kebiasaannya, muntah bukanlah keadaan yang serius dan kebanyakan kes berhenti dalam tempoh beberapa jam. Bagaimanapun, anda akan mula bimbang apabila suhu anak anda mula meningkat dan beliau mengalami cirit-birit.

Muntah-muntah dan cirit-birit kerap berlaku di kalangan kanak-kanak. Walaupun muntah dan/atau cirit-birit mungkin disebabkan oleh keracunan makanan, sakit perut atau meningitis, kebanyakan kes yang sering dialami oleh kanak-kanak dan bayi adalah disebabkan oleh jangkitan virus dan dikenali sebagai gastroenteritis akut.

Gastroenteritis adalah masalah radang perut dan usus. Walaupun selalunya ia tidak begitu serius kepada kanak-kanak, namun ia juga boleh membahayakan dan dalam sesetengah kes, dapat mengancam nyawa bayi. Penyebab utama gastroenteritis adalah sejenis virus yang dipanggil Rotavirus.

Apakah Rotavirus?

Rotavirus adalah virus yang amat mudah berjangkit dan menyebabkan jangkitan di usus. Ia sering dikesan dalam najis kanak-kanak yang telah dijangkiti, dan disebar melalui sentuhan dengan najis ini. Perkara ini sering berlaku apabila kanak-kanak tidak mencuci tangan selepas ke tandas atau sebelum makan. Penyebaran virus boleh berlaku dari anak ke anak di pusat jagaan anak dan nurseri. Ia boleh merebak melalui orang dewasa yang dijangkiti atau yang mengurus bayi yang dijangkiti.

Rotavirus mampu bertahan selama beberapa jam di tangan manusia serta berhari-hari di atas permukaan keras dan kering. Ini bermaksud ia juga mudah merebak melalui air atau makanan yang tercemar atau apabila kanak-kanak menyentuh objek atau permukaan yang dijangkiti, dan kemudian menyentuh mulutnya.

Adakah anak saya berisiko?

Di Malaysia, setinggi 38% kanak-kanak yang masuk hospital kerana gastroenteritis akut disebabkan oleh Rotavirus. Kebanyakan kanak-kanak dijangka dijangkiti virus ini sebelum berusia lima tahun.

Jangkitan Rotavirus kepada kanak-kanak yang lebih besar tidak begitu berbahaya, namun amat berbahaya bagi kanak-kanak dua tahun ke bawah. Bagi bayi, mereka menghadapi masalah paling serius memandangkan ia boleh menyebabkan dehidrasi (kekurangan cecair dalam tubuh badan) kesan daripada muntah dan cirit-birit yang teruk. Selain berhadapan dengan masalah dehidrasi, terdapat juga risiko mengalami masalah menghadam laktosa yang disebabkan cirit-birit yang berterusan.

Apa yang terjadi jika telah dijangkiti?

Pada permulaannya, kanak-kanak yang dijangkiti Rotavirus akan demam dan muntah-muntah, diikuti cirit-birit yang teruk dengan najis berair. Dalam kebanyakan kes, demam dan muntah selama dua ke tiga hari manakala cirit-birit pula berlarutan hingga satu minggu. Gejala-gejala lain termasuk kurang selera makan, sakit badan, air kencing berkurangan dan tidak bermaya.

Sekiranya anak anda menunjukkan tanda-tanda awal jangkitan Rotavirus atau dehidrasi, anda perlu:

  1. Beri anak anda minum 1 hingga 1.5 liter cecair sehari seperti cecair garam rehidrasi atau isotonik. Jika dia muntah, pastikan anak anda kerap mengambil cecair atau susu dalam jumlah yang kecil setiap jam atau setengah jam.
  2. Bubur boleh diberi dalam jumlah yang kecil bagi memastikan anak menerima khasiat yang mencukupi. Elakkan daripada memberi makanan atau minuman dalam jumlah yang banyak jika dia muntah-muntah.
  3. Beri paracetamol untuk menurunkan suhu badan.
  4. Pastikan diri anda, anak anda dan orang lain mencuci tangan selepas menggunakan tandas dan sebelum makan.

Untuk si kecil yang berusia di antara 6 dan 24 bulan, muntah dan cirit-birit yang serius boleh menyebabkan dehidrasi (kehilangan air) yang boleh menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang atau kerosakan otak. Jika dijangkiti, anak anda perlu mendapatkan rawatan perubatan dengan segera untuk menggantikan air yang hilang melalui cecair intravena. Jika tidak dirawat, dehidrasi akan bertambah teruk dan boleh membawa maut.

Bolehkah saya mengelakkan jangkitan Rotavirus?

Antara langkah pencegahan yang boleh diambil termasuklah menyusukan anak dengan susu badan dan menggalakkan setiap ahli keluarga mengamalkan kebersihan yang baik di rumah. Pastikan semua peralatan makanan bersih dengan mencuci pinggan mangkuk, botol dan sudu garpu menggunakan air panas; mengambil berat tentang kebersihan apabila menyediakan makanan untuk keluarga; jangan menyimpan makanan yang telah masak di dalam peti ais lebih daripada dua hari; dan pastikan semua makanan telah dipanaskan semula dengan baik sebelum dimakan.

Walaupun kesemua langkah pencegahan ini diamalkan, kerana Rotavirus adalah sejenis virus yang mudah berjangkit, maka penyusuan ibu dan kebersihan yang sempurna juga tidak mampu melindungi anak anda sepenuhnya. Satu cara yang berkesan adalah dengan mengambil suntikan vaksin untuk virus ini.

Mengenai vaksin

Vaksin Rotavirus amat berkesan jika diambil di peringkat awal. Ia boleh diberi secara oral. Matlamat vaksin ini untuk merangsang sistem imun badan dari usia yang muda supaya apabila anak dijangkiti Rotavirus untuk kali pertama, dia hanya mengalami jangkitan yang sederhana atau tanpa gejala-gejala yang serius. Jika dia dijangkiti lagi, anak anda akan mendapat perlindungan kecil.

Google Tag Search Result:

0 280

SAYA berumur 30 tahun dengan ketinggian 151 sentimeter dan berat 57 kilogram. Saya melahirkan anak pertama pada 12 Oktober 2010 secara pembedahan.

Sepanjang kehamilan, saya tidak mengalami sebarang komplikasi, begitu juga janin serta tidak mengalami loya (morning sickness) langsung.

Sebelum melahirkan anak, saya terpaksa menanggung kesakitan selama lebih 16 jam dan tidak dibenarkan meneran kerana pintu rahim saya hanya terbuka tiga sentimeter namun bayi yang masih berada dalam perut sudah mengeluarkan najis.

Oleh itu, doktor terpaksa menjalankan pembedahan bagi mengelakkan bayi dan ibu terkena jangkitan kuman.

Selepas pembedahan, dua doktor berkali-kali mengingatkan saya selepas kelahiran ini, saya tidak boleh melahirkan anak secara normal lagi kerana ketika proses kelahiran anak iaitu melalui pembedahan, bahu bayi tersekat dan doktor terpaksa memotong rahim lagi dengan lebih tinggi (panjang) untuk membolehkan mereka menarik bayi keluar.

Doktor menjelaskan risiko jika melahirkan anak secara normal ialah rahim mungkin pecah sewaktu meneran. Saya bercadang mempunyai anak lebih daripada tiga orang dan setahu saya jika semua kelahiran dilakukan secara pembedahan maka bilangan maksimum anak yang boleh dilahirkan hanya tiga orang.

Selain itu, lebih lambat memulihkan semula kesihatan selepas melahirkan anak secara pembedahan berbanding normal.

Adakah benar saya langsung tiada peluang untuk melahirkan bayi secara normal?

L JAY
Kuching, Sarawak

PEMBEDAHAN Caesarean yang lazimnya dilakukan membabitkan bahagian segmen bawah otot rahim, anda mungkin pernah mendengar singkatan LSCS (lower segment Caesarean section).

Ini kerana segmen bawah lebih utuh menahan kontraksi rahim sewaktu kehamilan lebih-lebih lagi sewaktu kontraksi sakit bersalin.

Hanya dalam keadaan tertentu saja segmen atas terpaksa dipotong sewaktu pembedahan Caesarean misalnya dalam keadaan terdesak apabila doktor mengalami kesukaran untuk mengeluarkan bayi melalui belahan segmen bawah.

Anda tidak menyatakan berat lahir bayi anda. Dengan ketinggian 151 sm, berkemungkinan saiz rangka pelvis anda kecil berbanding saiz bayi anda sehingga menyebabkan kepala bayi tidak ‘turun’ lagi walaupun setelah 16 jam menanggung sakit kontraksi bersalin.

Keadaan bahu tersekat dinamakan ‘distocia bahu’, ia boleh berlaku sama ada bersalin normal ataupun secara Caesarean apabila bayi bersaiz besar berbanding bukaan kelahiran, ia hanya dikesan setelah kepala bayi dikeluarkan, tetapi bahu pula tersekat.

Doktor anda mungkin terpaksa memotong ke bahagian atas bagi mengelakkan koyakan berlaku pada potongan awal sehingga membabitkan struktur penting di kanan dan kiri potongan asal iaitu salur darah rahim. Kecederaan pada salur darah rahim boleh mengakibatkan pendarahan yang banyak.

Wanita yang sudah menjalani pembedahan Caesarean segmen atas dinasihatkan untuk bersalin secara pembedahan Caesarean saja.

Ini bagi mengelakkan parut dahulu merekah atau koyak sehingga membahayakan ibu dan kandungannya, malah koyakan itu boleh berlaku sebelum sakit kontraksi lagi. Istilah rahim pecah lebih sering digunakan dalam keadaan ini.

Anda juga perlu faham, selain itu, saiz tulang pelvis anda mungkin sebenarnya kecil dan tidak sesuai untuk bersalin secara biasa.

Bagi wanita sebegini, walaupun pernah menjalani pembedahan LSCS dan bukan pun pada segmen atas, mereka masih dinasihatkan menjalani pembedahan Caesarean saja dan mengehadkan bilangan kelahiran Caesarean kepada tiga kali.

kredit: Harian Metro

Google Tag Search Result:

0 419

Selain daripada pemeriksaan di mana-mana hospital atau klinik swasta, anda juga boleh melakukan pemeriksaan kehamilan anda di rumah.

Pemeriksaan kehamilan tersebut ialah Urine Pregnancy Test atau UPT iaitu menggunakan air kencing.

Kaedah ini paling popular kerana ia:

  • mudah dilakukan
  • mudah didapati
  • murah (dari RM 5.00 ke atas sahaja)
  • ada ‘privacy’
  • keputusan segera

Perkara-perkara yang perlu disediakan:

Alat untuk menguji air kencing ini terdiri daripada beberapa jenis di pasaran dengan harga serendah RM 5.00 untuk setiap unit.

Setiap alat ini hanya boleh digunakan sekali sahaja.

Ada 3 jenis utama : Sehelai kertas yang anda celupkan di dalam air kencing yang telah ditakung.

Alat yang memerlukan anda menitis beberapa titisan air kencing ke atasnya

Alat yang tidak perlukan anda menakung air kencing, sebaliknya hanya mengenakan bahagian tertentu alat tersebut pada air kencing semasa anda membuang air kecil.

Air kencing. Penggunaan air kencing yang pertama pada pagi hari adalah yang terbaik kerana kandungan hormon yang paling tinggi dalam air kencing pada masa tersebut.

Google Tag Search Result: