Button Text! Submit original article and get paid. Find out More

Memilih Nama Anak Tanggungjawab Ibu Bapa

Dari Abu Darda’ ia berkata : “Rasulullah bersabda :

”KELAK PADA HARI KIAMAT KAMU AKAN DIPANGGIL DENGAN NAMA-NAMA KAMU DAN NAMA-NAMA BAPA KAMU,OLEH KERANA ITU PERINDAHKANLAH NAMA-NAMA KAMU” (HR.Abu Dawud)

Rasulullah menyuruh kita untuk memberi nama untuk anak-anak kita dengan nama yang baik atau memperindah namanya karena nama tersebut akan terus berlaku sampai kelak diakhirat.Bahkan bila Rasulullah mengetahui sahabatnya menyandang nama jelek atau bermaksud buruk,beliau akan segera menggantinya dengan nama yang baik.

Kaum Muslimin ,khususnya orang tua wajib mengikuti tuntunan Rasulullah,diatas sebagai ungkapan tanggung jawabnya terhadap anak.

Dengan member nana-nama yang baik untuk anaknya,diharapkan akan lahir generasi yang baik dan mulia sesuai dengan do’a dan harapan orang tua kepada anaknya.

Allah memiliki Asma’ul Husna dan mengajari manusia berbagai nama sehingga kita dapat memanfaatkan keagungannya dan mendapat kebaikan darinya.Nama merupakan cermin do’a,harapan dan semangat yang diharapkan dari penyandang nama,sehingga dengan nama tersebut pemiliknya dapat menjadi orang seperti harapan pemberi namanya.

Nama yang baik mempunyai ciri-ciri

  • Mengandungi makna pujian
  • Mengandungi do’a dan harapan
  • Mengandungi makna semangat

Dari Abu Hurairah,Rasulullah .bersabda:”Seseorang yang paling Allah Murkai dan paling buruk pada hari kiamat kelak ialah seseorang dengan nama (gelar)raja diraja,padahal tidak ada raja selain Allah.”(HR.Muslim).

Senarai Nama Bayi Dalam Islam

Senarai Nama Bayi Muslim


Google Tag Search Result: